1949

I 1949 forsøgte man med lidt diskret manipulation at ordne et problem fra forrige år. Nemlig at man kun kunne uddele een “Bodil” i hver kategori – og der var uhyre tæt løb mellem “Soldaten og Jenny” og “Støt står den danske sømand” begge fra året før. Der har åbenbart været så mange og delte meninger blandt foreningens ca. 20 stemmeberettigede medlemmer, at man løste dem ved at lade “Støt står den danske sømand” være vinderen ved arrangementet den 29. april 1949. Igen i “Ambassadeur”, hvor 400 gæster var mødt op til det, der med et slag var blevet en Københavnerbegivenhed.

Ib Schønberg var aftenens konferencier, og underholdningen blev leveret af bl.a. Lily Broberg, Poul Reichhardt og Grethe Thordahl. Foreningens formand Kaj Berg Madsen kunne annoncere årets “Bodil”-vindere. Bodil Ipsen og Lau Lauritzen for “Støt står den danske sømand”, men flest klapsalver gik til Karin Nellemose, som tog begge priserne på spindesiden for sin hovedrolle i “Kampen mod uretten” og sin birolle i “Mens porten var lukket” (i avisreferaterne dagen efter opstod der lidt forvirring både på Berlingske Tidende, der refererede til “Mens porten er åben”, og på Politiken, der kaldte den “Naar porten er lukket”). På herresiden fik Mogens Wieth en “Bodil” for sit portræt af Peter Sabroe i “Kampen mod uretten”, Johannes Meyer birolle-prisen for “Støt står den danske sømand”.

Allerede år 2 efter indstiftelsen af prisen var foreningen indstillet på at afvige fra de rigide kategorier – det ser man flere gange senere – og gav en fotografpris til Annelise Reenberg for “Kristinus Bergman”. Årets europæiske film var “Hamlet”, den amerikanske var Chaplins “Monsieur Verdoux”. Festen havde den internationale presses bevågenhed. I hvert fald kunne man dagen efter i Olso-avisen “Morgenposten” læse, at “Norge ble nr. 7 med “Kampen om tungtvannet”. Hvad nordmændenes udsendte refererede til, var at “Kampen om det tunge vand” var blevet nummer 7 på afstemningslisten for bedste europæiske film – en mindre bedrift, må man vel nok sige, men ikke desto mindre mente journalisten, at det var “alle tiders filmfest”.

De smoking-klædte notabiliteter, berømtheder og generaldirektører med fruer eller ledsagersker tog ud på de små timer fra “Ambassadeur” til “Adlon”, hvor champagnen fik lov til at flyde.

Mandlige hovedrolle: Mogens Wieth (Kampen mod uretten)
Kvindelige hovedrolle: Karin Nellemose (Kampen mod uretten)
Mandlige birolle: Johannes Meyer (Støt står den danske sømand)
Kvindelige birolle: Karin Nellemose (Mens porten var lukket)

Danske film: Støt står den danske sømand af Bodil Ipsen, Lau Lauritzen
Europæiske film: Hamlet af Laurence Olivier
Amerikanske: Monsieur Verdoux af Charles Chaplin

Æres-Bodil: Annelise Reenberg (fotograf) for fotograferingen af “Kristinus Bergman”.